سیر سیاه چیست؟ خواص شگفت انگیز سیر سیاه: واقعیت ها و شایعات

حتما با سیر بد بوی پر خاصیت آشنا هستید. آیا تا به حال در مورد سیر سیاه چیزی شنیده اید؟ سیری که راحت تر خورده می شود، بو ندارد و طعم شیرینی دارد! سیر سیاه همان سیر سفید است که تخمیر شده و ۴ تا ۵ برابر خواص درمانی بیشتری از سیر معمولی دارد! این عالی نیست که بتوانید هر روز و بدون دغدغه بوی بد دهان، سیر پرخاصیت بخورید، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و همیشه سلامت باشید؟!

سیر سیاه چیست؟

همان سیر خام تازه است که در یک فرآیند مشخص، تخمیر شده است. تخمیر سیر تازه به این صورت است که آن را به مدت ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای ۶۰ تا ۷۷ درجه و در رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد نگهداری می کنند. کار راحتی نیست اما بعد از تخمیر، سیر حالت ژله ای پیدا می کند، رنگ حبه های سیر، سیاه می شود و مزه شیرینی پیدا می کند.

برای خرید سیر سیاه با کیفیت و قیمت بسیار مناسب به صفحه خرید سیر سیاه بروید.


تفاوت سیر سیاه با سیر سفید (سیر خام)

این فرآیند سخت و زمانبر برای تبدیل سیر سفید به سیر سیاه برای چیست و تخمیر سیر خام چه فایده ای دارد؟ مهمترین فایده آن این است که بوی بد سیر از بین می رود و طعم شیرین و مطبوعی پیدا می کند. در واقع خوردن سیر سیاه خیلی راحت تر و مطبوع تر از خوردن سیر تازه یا خام است. سیر سیاه طعم شیرین و بافت قابل جویدن دارد و بدون بو است.

یک تفاوت مهم سیر سیاه با سیر تازه: آلیسین

سیر سیاه در مقایسه با سیر تازه مقدار کمتری آلیسین دارد. آلیسین یک ترکیب طبیعی سولفوری است که از سیر به دست می آید و خواص آنتی بیوتیک زیادی از جمله اثرات ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد انگلی و ضد قارچی است. بوی تند سیر در اثر آلیسین است. این بوی بد در واقع روش گیاه سیر برای دفاع از خود و خورده نشدن در برابر مهاجمان و حیوانات است.

اما چه اتفاقی برای این ماده مفید و بد بو در فرآیند تخمیر و تبدیل سیر تازه به سیر سیاه می افتد؟ آلیسین در فرآیند تخمیر به ترکیبات آنتی اکسیدان تبدیل می شود؛ ترکیباتی که خاصیت درمانی سیر را چند برابر می کنند! هر چند آلیسین کمتر می شود ولی به جای آن آنتی اکسیدان ها که خواص مفیدی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها دارند در سیر سیاه ۴ تا ۵ برابر افزایش می یابد! طبق تحقیقات فرآیند تخمیر و تبدیل سیر تازه به سیر سیاه باعث بهبود خواص آن برای بدن انسان می شود. به علاوه تبدیل آلیسین به آنتی اکسیدان ها باعث می شود بوی بد سیر از بین برود.

«بیشتر خواص مفید سیر سیاه در مقایسه با سیر تازه در اثر تبدیل ماده مفید و بد بوی آلیسین به آنتی اکسیدان های مفید و بدون بو است.»

در مجموع تفاوت های سیر سیاه با سیر سفید عبارتست از:

·        سیر سیاه خواص پیشگیری از بیماری و درمان ۴ تا ۵ برابری دارد (آنتی اکسیدان ها).

·        سیر سیاه شیرین است و خوردن آن راحت، ولی سیر سفید مزه تند و زننده ای دارد.

·        بر خلاف سیر سفید که بدبو است سیر سیاه بویی ندارد.

·        سیر سیاه بافت نرم و ژله ای دارد.

·        سیر سیاه مقدار آلیسین کمتری دارد.

·        در نهایت رنگ سیر سیاه، سیاه است و رنگ سیر سفید، سفید!

سیر سیاه محصول کدام کشور است؟

سیر سیاه همان سیر معمولی است که تخمیر شده و محصول کشور خاصی نیست؛ بنابراین بذر سیر سیاه وجود ندارد و می تواند در هر کشوری تولید شود. سیر سیاه به انگلیسی بلک گارلیک (black garlic) گفته می شود.

از قرن ها پیش مردم کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، کره جنوی و ژاپن سیر سیاه را تولید می کردند. آن ها از سیر سیاه به عنوان طعم دهنده و  برای درمان استفاده می کرده اند. در سال های اخیر این ماده غذایی پر خاصیت و بی بو در سراسر دنیا تولید و استفاده می شود.

خواص سیر سیاه

تحقیقات نشان داده که سیر سیاه حاوی آنتی اکسیدان است که خواص ضد سرطان قوی دارد. به علاوه اثرات سیر سیاه شامل ضد حساسیت، ضد دیابت و ضد التهاب بودن است . سیر در راس غذاهایی است که خاصیت ضد سرطان دارد. به طور خلاصه خواص سیر سیاه عبارتند از:

  •  پیشگیری از سرطان
  • بهبود سرعت درمان سرطان
  • کاهش وزن و لاغری
  • کاهش چربی خون
  •  محافظت از قلب و عروق و پیشگیری از گرفتگی رگ ها
  • کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت
  • بهبود دیابت و کاهش عوارض آن
  • ضد حساسیت
  • کاهش التهاب
  •  محافظت از کبد

فرآیند تخمیر سیرسیاه

هر چه دما بیشتر باشد فرآیند تخمیر سیر سیاه سریعتر اتفاق می افتد. در دمای ۷۰ درجه، سیر با سرعت دو برابر نسبت به دمای ۶۰ درجه تخمیر می شود. مطابق تحقیقات سیرسیاه در دمای بین ۷۰ تا ۸۰ درجه بهتر تخمیر شده و کیفیت، طعم و رنگ بهتری پیدا می کند.

آب موجود در سیر  تقریبا ۶۳ درصد است که طی فرآیند تخمیر باید به مقدار ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد تا برای خوردن بهتر باشد. اگر آب موجود در سیر کمتر از این مقدار شود سیر خشک شده و خوردن سیر سخت می شود.

اگر سیر در حرارت بین ۸۰ تا ۹۰ درجه تخمیر شود، شکر محلول در آب آن کاهش یافته و طعم شیرینی نخواهد داشت. همچنین هیدروکسی متیل فورفورال در فرآیند تخمیر افزایش می یابد که این افزایش در دمای ۶۰ درجه کمتر است. اینکه هیدروکسی متیل فورفورال ماده مفید یا مضری است بین دانشمندان مورد بحث است. قبلا خواص مضری برای این ماده اثبات شده بود ولی اخیرا خواص مفیدی مانند آنتی اکسیدان و ضد سرطان بودن، ضد آلرژی بودن و کاهش صدمات ناشی از کمبود اکسیژن برای آن ثابت شده است.

جمع بندی تحقیقات نشان می دهد بهترین دما برای تخمیر سیر و تبدیل آن به سیرسیاه دمای ۷۰ درجه سانتی گراد است. باید توجه داشت که فقط دما موثر نیست و خواص سیرسیاه تحت تاثیر عواملی دیگری مثل رطوبت هم هست.

منبع: orizenshop.com

Design a site like this with WordPress.com
Get started